Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь
Упраўленне адукацыі Навагрудскага райвыканкама
Дзяржаўная ўстанова адукацыі
"Шчорсаўская сярэдняя школа"
Для чаго патрэбна пальчыкавая гімнастыка?
Давайце абагулім, колькі ўсяго карыснага мы робім, гуляючы ў пальчыкавыя гульні. Пальчыкавая гімнастыка:
Практыкуючы і рытмічна рухаючы пальчыкамі, малы актывізуе маўленчыя цэнтры галаўнога мозгу.
Колькі і як часта трэба займацца пальчыкавай гімнастыкай?
Любыя практыкаванні эфектыўныя толькі, калі вы робіце іх рэгулярна. Вось і пальчыкавыя гульні прынясуць эфект пры штодзённых занятках хвілін па 5.
Дарэчы, як вы думаеце - ці трэба ўвесь час мяняць гульні, каб захаваць да іх цікавасць?
Або досыць гуляць у ўпадабаныя?
Хутчэй за ўсё, вы заўважылі, што малыя любяць паўтараць аддзін і той жа рух, працэдуру або дзеянне.
Гэта - механізм навучэння. Каб навык замацаваўся, дзіця будзе паўтараць яго зноў і зноў. І чым складаней навык, тым даўжэй будзе паўтор. Гэта крыху пазней, у больш старэйшым узросце, будзе патрабавацца пастаянна ўносіць разнастайнасць у гульні.
Справа ў тым, што пальчыкавыя гульні можна падзяліць на некалькі відаў:
Прыклады такіх гульняў - гэта гульні з «10 самых простых пальчыкавых гульняў, якія пацешаць дзіця ў "заторы ці чарзе».
Такія гульні досыць простыя і не патрабуюць тонкіх дыферэнцыраваных рухаў. Таму яны падыходзяць для самых маленькіх, з іх можна пачаць. Акрамя гэтага, гімнастыка з гэтымі гульнямі:
- вучыць дзяцей паўтараць за намі, дарослымі. Гэта значыць развіваць пераймальную здольнасць. Менавіта гэтая здольнасць - базіс паспяховага паступовага навучання ўсім навыкам;
- вучыць напружваць і расслабляць мышцы;
-развівае ўменне захоўваць на некаторы час становішча пальцаў;
- вучыць кідацца з аднаго руху на іншы.
Гэтыя гульні - ўдасканальваюць на больш высокі узровень атрыманыя раней навыкі. Больш складаныя, патрабуюць больш дакладных рухаў. Дарэчы, менавіта выкарыстоўваючы гэтыя практыкаванні (пасля іх засваення), можна складаць свае самыя цудоўныя і неверагодныя гісторыі і апавяданні.
- развіваюць дакладную каардынацыю рухаў;
- вучаць згінаць і разгінаць пальцы рук;
- вучаць супрацьпастаўляць вялікі палец астатнім.
Сюжэтна-ролевая гульня як сродак актывізацыі сувязнага маўлення ў дзяцей дашкольнага ўзросту
Дашкольны перыяд і малодшы школьны у развіцці дзіцяці - гэта час актыўнага засваення роднай мовы, станаўлення і развіцця ўсіх бакоў маўлення: фанетычнай, лексічнай, граматычнай.
Паўнавартаснае авалоданне роднай мовай у дашкольным і малодшым школьным узросце (найбольш спрыяльным перыядзе для развіцця маўлення) з'яўляецца неабходнай умовай вырашэння задач разумовага, эстэтычнага, маральнага выхавання дзяцей.
У цяперашні час назіраецца значнае зніжэнне ўзроўню маўленчага развіцця дашкольнікаў. Гэта звязана з унутранымі і знешнімі фактарамі ўздзеяння на асобу дзіцяці, што ў выніку адбіваецца на іх маўленчым развіцці. Маўленчыя недахопы дзяцей – гэта: граматычна няправільнае пабудова фразы, фанетыка – фанематычная недасканаласць, парушэнне прасадычнага і тэмпа–рытмічнага боку маўлення. Фарміраванне складнага маўлення дзяцей дашкольнага ўзросту з'яўляецца адной з актуальных праблем у агульнай сістэме работы з дзецьмі.
У дзіцячым садзе для навучання выхаванцаў актыўна выкарыстоўваецца асноўны від дзейнасці дзіцяці – гульня. Менавіта ў гульні лепш за ўсё ажыццяўляецца ўздзеянне на маўленне і асобу дзіцяці.
Гульня – гэта від непрадуктыўнай дзейнасці, матыў якой заключаецца не ў яе выніку, а ў самім працэсе. Гульня выступае як важны сродак выхавання. Сюжэтна–ролевая гульня–гэта асноўны від гульні дзяцей дашкольнага ўзросту. Дзіця адкрывае для сябе свет чалавечых адносін у розных відах дзейнасці, адчувае жаданне ўключыцца ў дарослае жыццё і актыўна ў ёй прымаць удзел самастойна.
Адметная асаблівасць сюжэтна–ролевой гульні ў тым, што гульні ствараюць спачатку педагогі а пасля (на больш высокім узроўні маўленчага развіцця) і самі дзеці. І іх арганізацыя носіць відавочна выражаны самадзейны характар.
Асноўныя рысы сюжэтна-ролевай гульні:
* Эмацыйная насычанасць і захопленасць дзяцей;
Галоўнай асаблівасцю сюжэтна–ролевай гульні з'яўляецца тое, што ў гульні дзіця ўвасабляе свой погляд, свае ўяўленні, сваё стаўленне да той падзеі, якая развіваецца. Сюжэтам гульні становіцца тая сфера дзейнасці, якая ім знаёмая.
Сюжэты гульнi можна падзяліць на бытавыя ( гульні ў сям'ю, посуд); вытворчыя, якія адлюстроўваюць прафесійную працу (бальніца, магазін, цырульня і г.д.) і грамадскія (гульні ў святкаванне дня горада, святкаванне Дня нараджэння і г. д.).
Паміж маўленнем і гульнёй існуе двухбаковая сувязь. З аднаго боку, маўленне развіваецца і актывізуецца ў гульні, з другога - сама гульня развіваецца пад уплывам развіцця маўлення. Дзіця словам пазначае свае дзеянні, гэтым самым асэнсоўвае іх, словам ён карыстаецца і каб дапоўніць дзеянні, выказаць свае думкі і пачуцці.
У сюжэтна-ролевых гульнях пры разыгрыванні розных мадэляў жыццёвых сітуацый у дзяцей узнікае натуральная патрэба ў ініцыятыўным гаворкі. Гульня развівае мову, а мова арганізоўвае, робіць больш насычанай і разнастайнай гульню. Словы ў гульні дапамагаюць дзіцяці выявіць свае думкі і пачуцці, зразумець перажыванні партнёра, узгадніць з ім свае дзеянні.
Гульня дзіцяці развіваецца пад уплывам выхавання і навучання, залежыць ад набыцця ведаў і ўменняў, выхавання інтарэсаў. У гульні з асаблівай сілай выяўляюцца індывідуальныя асаблівасці дзіцяці, пры гэтым можна назіраць, што адно і тое жа дзіця выяўляе розны ўзровень гульнявога творчасці ў залежнасці зместу гульні, ролi, якая выконваецца , ад узаемаадносін з таварышамі і ўзроўнем маўленчага развіцця.
Сюжэтна-ролевую гульню я рэкамендую выбудоўваць па наступным алгарытме:
Падрыхтавала настаўнік-дэфектолаг А.І.Рамановіч